Har du fått ett beslut från Försäkringskassan som du tycker är fel och vill överklaga? Har du aldrig tidigare gjort det kan det kännas svårt att förstå upplägget och hur allt går till. Det kan också vara nästan omöjligt att klara av att genomföra det själv om du är sjuk och till exempel har begränsad ork eller bristande förmåga att koncentrera dig.
Först ska ärendet omprövas
Det som händer först är att du ska begära att Försäkringskassan omprövar beslutet, inte förrän det är gjort är det möjligt att överklaga. En omprövning går till ungefär som ett överklagande. Du skickar in papper som argumenterar för att beslutet är fel, du pekar på brister i deras resonemang och kan skicka in kompletterande handlingar, till exempel fler läkarintyg eller resultat av utredningar. Efter det tas ett nytt beslut i ditt ärende. Oftast ändras det inte, eftersom det är Försäkringskassan själv som tar beslutet även denna gång, till skillnad från när du överklagar, då det är förvaltningsrätten som tar beslut. Vill du använda ett ombud som tar hand om processerna kan du välja någon marknadsförd överklaga Försäkringskassan, som har vana vid den här sortens ärenden och vet hur allt går till. Det kan kosta ganska mycket pengar. Även om det är värt det kan det vara viktigt att veta att du också kan använda dig av en vän, bekant eller anhörig som ombud. Det är du själv som väljer.
Överklaga Försäkringskassan – hur lång tid?
Det kan tyvärr ta lång tid innan de olika processerna hunnit genomföras, och innan dess har du ingen chans att få den ersättning du kanske egentligen har rätt till. Tyvärr finns det ingen enkel lösning i de fallen, är du sjuk kan du inte jobba ihop pengar, men du kanske har sparade pengar att använda? Har du inte så du klarar dig kan du alltid vända dig till socialtjänsten.